سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس غفلت کرد، نادان ماند . [امام علی علیه السلام]
بیوگرافی گرت بیل

دریافت کد مالیاتی برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که قصد استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی و یا استفاده از کارتخوان را دارند، ضروری است.

بر اساس بخش نامه ای که در سال 1399 از سوی بانک مرکزی منتشر شد، افراد برای دریافت کد مالیاتی (اقتصادی) یا اینتاکد باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام کنند. درواقع دولت در تلاش است که با استفاده از Tax code، افرادی که مشمول پرداخت مالیات میشوند را شناسایی کرده و از پدیده ای به نام فرار مالیاتی، جلوگیری کند.

کاربرد کد مالیاتی و اقتصادی در ایران - هلدینگ وثوق

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی قانونی است که عوارض وضع شده توسط جمهوری اسلامی ایران را بر افراد، مشاغل، سایر نهادها و معاملات، مانند فروش اموال، که در صلاحیت آن است، برای تأمین مالی عملیات خود تجویز می کند. در ایران، دولت کدهای مالیاتی با دامنه و طرح های متنوع وضع کرده است.

از منظر سازمان امور مالیاتی ، اطلاعات شبکه های بانکی کشور با داده های سازمان امور مالیاتی کشور مطابقت نداشت و لذا به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی مبارزه با فساد و پولشویی، قانونی با عنوان ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ” به تصویب رسید که به موجب آن همه متقاضیان استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی و کارتخوان می بایست در مرحله اول پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد یا شماره ای تحت عنوان کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند.

بر اساس قوانین دولتی، برای دریافت اینتاکد باید به سایت tax.gov.ir که درواقع آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی است، مراجعه کرد.

اینتاکد چیست؟

کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام کنند و در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند.

اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ Tax code که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب می‌شود و شرکت جریمه می‌شود.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط گرت بیل 101/9/12:: 1:0 عصر     |     () نظر